PROGRAM ADAPTACYJNY
Debiut w przedszkolu to nie łatwa sprawa!
Malucha czekają poważne zmiany w życiu, często trudne do zaakceptowania. Ale to, co nowe, wcale nie musi być niedobre. Do trudnych sytuacji trzeba po prostu dziecko i siebie przygotowac.
Dziecku, Rodzicom i sobie życzymy, aby ten pierwszy krok do samodzielności łączył się
z miłymi przeżyciami.
WSTĘP
Przedszkole to pierwsze ważne ogniwo w procesie edukacji.
Rozpoczęcie przez dziecko edukacji przedszkolnej, to moment przełomowy w jego życiu.
Dla wielu dzieci jest to pierwszy kontakt z grupą rówieśniczą i znaczna zmiana dotychczasowego trybu życia. Przychodząc do przedszkola dzieci różnią się „poziomem zdolności przystosowawczych”. Niektóre z nich adaptują się łatwo do nowych warunków przedszkolnych, inne mają duże trudności. Owe trudności mogą się objawiać różnymi zaburzeniami w zachowaniu i reagowaniu.
By zmniejszyć negatywne uczucia związane z nową sytuacją nauczyciele Przedszkola „Klub Kubusia Puchatka” opracowali „Program adaptacyjny” dziecka 3, 4 – letniego, by pomóc zarówno dzieciom, jak i ich rodzicom zniwelować stres związany z nową dla nich sytuacją. Akceptacja przez dziecko nowej rzeczywistości przedszkolnej, zależy bowiem w dużej mierze od akceptacji i pozytywnego nastawienia rodziców. Jeśli rodzice akceptują wychowawców, ich metody pracy i samo przedszkole, to zwiększa się także akceptacja nowej sytuacji przez dzieci. Dlatego „adaptacja w przedszkolu” musi być rozpoczęta od realizacji działań ukierunkowanych na rodziców.
Celem tych działań jest:
- stworzenie atmosfery zapewniającej zrozumienie i wsparcie rodziców, otwartość na dialog,
- przybliżenie działalności przedszkola na podstawie obowiązujących przepisów oświatowych, jego specyfiki ze względu na proponowaną ofertę edukacyjną,
- przybliżenie charakterystyki rozwoju i potrzeb emocjonalnych dzieci, przedstawienie rad i wskazówek, jak wykorzystać okres poprzedzający przyjście dziecka do przedszkola, aby najwłaściwiej przygotować je do nowego otoczenia,
- przekazanie rad dotyczących postępowania na wypadek „trudnych chwil” w adaptacji dziecka.
Cele programu:
- wspomaganie dziecka w procesie przystosowania do życia w warunkach przedszkolnych poprzez umożliwienie mu poznania nowego otoczenia,
- kształtowanie orientacji czasowej w rozkładzie dnia w przedszkolu, przyswajanie wiedzy o przeznaczeniu i sposobie korzystania z różnych pomieszczeń, kształtowania poczucia przynależności do grupy przedszkolnej,
- tworzenie dzieciom warunków do łatwej adaptacji w przedszkolu,
- zaspokojenie poczucia bezpieczeństwa dzieci podczas adaptacji do przedszkola,
- eliminowanie stresu adaptacyjnego,
- zmniejszenie u dzieci trudnych napięc emocjonalnych w pierwszych kontaktach
z przedszkolem,
- motywowanie dzieci do podejmowania działań i zachowań sprzyjających integrowaniu się z przedszkolem,
- nawiązanie bliskiego, serdecznego kontaktu w relacjach: nauczyciel – dziecko, nauczyciel – rodzic,
- przygotowanie rodziców do udzielania dziecku wsparcia psychicznego i pomocy
w procesie przystosowania,
- obniżenie lęku rodziców, związanego z koniecznością oddania dziecka pod opiekę personelowi przedszkola,
- motywowanie rodziców oraz pracowników przedszkola do zapewnienia optymalnych warunków do łatwej adaptacji,
- integracja rodziców z przedszkolem w celu ułatwienia lepszej współpracy,
- pedagogizacja rodziców w zakresie zaspokajania potrzeb dziecka jako warunków prawidłowego rozwoju,
- zapoznanie rodziców z bazą i z pracownikami przedszkola, jego organizacją pracy,
- uzyskanie poczucia atrakcyjności przedszkola „w oczach dziecka” i chęci przebywania w nim.
Formy realizacji:
Formą realizacji Programu, proponowaną rodzicom są tzw. „drzwi otwarte”. Są one doskonałą okazją dla przyszłych przedszkolaków i ich rodziców, aby poznać przedszkole
i przyszłych nauczycieli. W tych dniach staramy się, aby nowo przybyłe dzieci, czuły się
w naszym przedszkolu, jak długo oczekiwani goście. Dzieci maja okazję do wspólnych zabaw z naszymi przedszkolakami, zarówno w salach, jak i w ogrodzie przedszkola. Jest to również wspaniała okazja do wypróbowania swoich talentów plastycznych, muzycznych, tanecznych oraz innych. Wspólnej zabawie dzieci i rodziców podczas dni otwartych, towarzyszy zawsze bardzo przyjemna atmosfera, która integruje nowo przybyłe dzieci z naszymi przedszkolakami, oraz całym personelem przedszkola.
Okres wakacji to okres, w którym poświęcamy dużo czasu nowo przyjętym dzieciom i ich rodzicom. Wszystkie dzieci i rodziców zapraszamy do powtórnego zwiedzania przedszkola: zapoznania z rozkładem sali, szatni, łazienki, holu, tak aby dzieci oswoiły się z nowym miejscem i poczuły się w nim bezpiecznie. Umożliwiamy również rodzicom dzieci trudniej adoptujących się w przedszkolu, przebywanie razem z nimi w sali i proponujemy
np. wspólne zabawy, zajęcia, pobyt na świeżym powietrzu.
Cykl zajęć integracyjnych - zabawy integracyjne i wspólna wycieczka integracyjna.
Formy te pozwalają zintegrować rodziców i grupę, oraz dać świadomość każdemu dziecku, że jest ważnym i potrzebnym członkiem swojej małej społeczności. Zachęcamy dzieci do przynoszenia z domu ulubionych zabawek lub przytulanek, które stanowią „kawałek” domu
i pomagają łatwiej znieść rozstanie z rodzicami. Wspólnie z dziećmi dokonujemy wyboru znaczków rozpoznawczych tak, aby każde z nich otrzymało ulubiony przedmiot lub zabawkę. Ogromnie ważnym wydarzeniem jest wspólna wycieczka integracyjna dzieci, rodziców
i nauczycieli.
Efekty wdrażania programu:
- Ograniczenie lęku i zachęcenie dzieci do przebywania w grupie rówieśniczej.
- Złagodzenie trudności w przystosowaniu się dzieci do przedszkola.
- Przystosowanie dzieci do warunków nowego otoczenia w sposób łagodny
i bezstresowy.
- Przyzwyczajenie dzieci do przebywania w licznej grupie rówieśników.
- Włączenie rodziców do udzielania dziecku wsparcia psychicznego i pomocy
w procesie przystosowania do nowych warunków życia przedszkolnego.
- Wzbogacanie pozytywnych doświadczeń dzieci w kontaktach z dorosłymi
i rówieśnikami.
Pierwsze dni w przedszkolu, pełne serdeczności stają się zazwyczaj początkiem wielu następnych radosnych spotkań. Start dzieci w usamodzielnienie przebiega łagodnie,
a pierwsze spotkania owocują stworzeniem w naszym przedszkolu atmosfery zaufania, radości i akceptacji każdego dziecka.
PLAN ADAPTACYJNY
Lp.
|
Szczegółowe formy realizacji Programu
|
Termin
|
1.
|
Zorganizowanie „drzwi otwartych”:
- zapoznanie z budynkiem i ogrodem przedszkolnym,
- zapoznanie dzieci i rodziców z nauczycielkami,
- udział dzieci w zabawach i zajęciach zespołowych, oraz indywidualnych w salach i w ogrodzie przedszkola,
- zorganizowanie dla dzieci zajęć plastycznych, muzycznych, tanecznych i ruchowych,
- stworzenie serdecznej atmosfery sprzyjającej zdobyciu zaufania dzieci
i ich rodziców do naszego przedszkola.
|
II/III
|
2.
|
Zapoznanie rodziców ze szczegółową działalnością przedszkola poprzez:
- wydawanie gazetki przedszkolnej i informacje na stronie internetowej,
- organizację zebrania dyrektora z rodzicami dzieci przyjętych do przedszkola (prezentacja zasad działalności, oferty edukacyjnej itp.),
- organizację spotkania nauczycieli z rodzicami dzieci nowo przyjętych,
- upowszechnienie wśród rodziców wiedzy na temat rozwoju dziecka, jego potrzeb.
|
V
|
3.
|
Rozpoznawanie oczekiwań rodziców wobec działalności przedszkola:
- rozdanie rodzicom ankiet na temat przebiegu dni adaptacyjnych,
- określenie możliwości realizacji oczekiwań rodziców.
|
IX
|
4.
|
Cykl zajęć integracyjnych dla dzieci i rodziców:
- wspólna wycieczka integracyjna dzieci, rodziców, nauczycieli i opiekunów - wykształcenie poczucia przynależności do wspólnoty grupowej.
- zabawy integracyjne - lepsze poznanie się dzieci w grupie.
|
IX
|
5.
|
Zorganizowanie spotkania organizacyjnego z rodzicami:
- zapoznanie rodziców z harmonogramem dnia dzieci w danej grupie, podstawą programową, przyjętym programem, programem rozwoju przedszkola, planem pracy na dany rok szkolny, ofertą zajęć dodatkowych,
- ustalenie planu współpracy,
|
IX
|
6.
|
Uroczyste „Pasowanie na Przedszkolaka”:
- zorganizowanie każdemu dziecku uroczystego dnia z udziałem najbliższych,
- wprowadzenie rodzinnego nastroju i lepsze zintegrowanie grupy.
|
X
|
7.
|
Organizacja imprez i uroczystości w okresie adaptacyjnym, z udziałem dzieci i rodziców (i innych chętnych członków rodzin przedszkolaków):
- wg Kalendarza Uroczystości Przedszkolnych.
|
cały rok
|
8.
|
Aktualizowanie tablicy informacyjnej dla rodziców, zamieszczając:
- propozycje zadań edukacyjnych i wychowawczych do pracy z dziećmi na dany miesiąc, stopień ich realizacji,
- repertuar wierszy i piosenek,
- aktualności z życia grupy,
- propozycje literatury pedagogicznej np. dotyczącej adaptacji i rozwoju emocjonalno-społecznego dzieci w wieku przedszkolnym, oraz inne aktualne tematy.
|
cały rok
|
9.
|
Wspomaganie dziecka w procesie przystosowania się do życia w grupie przedszkolnej (równolegle we współpracy z domem rodzinnym):
- nauka i doskonalenie czynności samoobsługowych w zakresie czynności higienicznych, załatwiania potrzeb fizjologicznych, spożywania posiłków, rozbierania i ubierania się,
- wdrożenie do funkcjonowania w rytmie dnia przedszkolnego,
- wykorzystywanie naturalnych sytuacji i literatury do rozwijania umiejętności rozwiązywania konfliktów bez agresji, korzystanie z pomocy osoby dorosłej w trudnej sytuacji,
- wdrażanie do odkładania zabawek, środków dydaktycznych itd. na miejsce ich przechowywania,
- rozwijanie rozumienia równego prawa do innych do zabawy i zabawek,
- uczenie sposobów radzenia sobie z własnymi emocjami i emocjami innych dzieci,
- pomoc w zaspakajaniu potrzeby bezpieczeństwa, akceptacji, w budowaniu pozytywnego obrazu własnej osoby.
|
cały rok
|
10.
|
Organizowanie zajęć otwartych dla rodziców, uroczystości i imprez przedszkolnych w celu :
- umożliwienie obserwacji dzieci na tle grupy rówieśniczej,
- zaprezentowanie rodzicom metod pracy z dziećmi,
- integrowania rodziców z przedszkolem, prezentowania efektów pracy nauczycieli z dziećmi.
|
cały rok
|