KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA „KLUB KUBUSIA PUCHATKA III”

NA LATA 2013-2018


Nasze motto:

„Podajmy dziecku rękę w trudnej sztuce porządkowania świata „

D. Waloszek

 

 

Koncepcja pracy pedagogicznej przedszkola opracowane zostało przez Radę Pedagogiczną Przedszkola „Klub Kubusia Puchatka III” na podstawie:

-Rozporządzenia MEN z dnia 10 maja 2013r w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U 2013 poz.560).

-Ustawa z dnia 6 grudnia 2013, o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz zmianie innych ustaw (Dz. U 2014 poz.7).

-Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 maja 2014 (Dz. U. poz. 803) w sprawie podstawy programowej.

-Statut Przedszkola

 

Przedszkole to miejsce:

  • wzajemnego szacunku, akceptacji, zaufania i poszanowania praw dziecka,
  • wspierania harmonijnego rozwoju,
  • zadowolenia z sukcesów, będących następstwem własnej aktywności
    i samodzielności,
  • kreatywnego myślenia, rozwijania pasji i zainteresowań,
  • organizowania wielu imprez i uroczystości,
  • radości i wspaniałej zabawy.
  • Ø

OGÓLNE ZAŁOŻENIA KONCEPCJI

 

  • wyrównywanie szans edukacyjnych oraz rozwijanie uzdolnień dzieci,
  • zapewnienie realizacji funkcji opiekuńczych, wychowawczych i kształcących oraz możliwości zabawy w warunkach bezpiecznych i dostosowanych do możliwości rozwojowych dzieci,
  • wychowywanie i rozwijanie takich cech dziecka jak: optymizm, empatia, życzliwość, otwartość, zaradność, samodzielność, kreatywność, wiara we własne siły, odporność na porażkę w ścisłej współpracy z rodzicami,
  • tworzenie atmosfery bezpieczeństwa i zaufania w środowisku przedszkolnym
    i rodzinnym w celu wypracowania jednolitych oddziaływań na dziecko – doskonalenie umiejętności komunikacyjnych,
  • angażowanie rodziców do realizacji zadań przedszkola, udział rodziców w organizacji wspólnych spotkań, świąt, wyjazdów w plener, przedstawień teatralnych, zajęć otwartych, akcji charytatywnych, konkursów, przeglądów,
  • realizacja programów uwzględniających wzmacnianie pozytywnych zachowań dzieci, promujących zdrowy styl życia oraz edukację patriotyczną i europejską,
  • zapewnienie dzieciom i rodzicom pomocy psychologiczno – pedagogicznej,
  • diagnozowanie i monitorowanie prowadzonej pracy oraz po każdym roku szkolnym dokonywanie ewaluacji działań,
  • współpraca z innymi przedszkolami, szkołami, organizacjami i instytucjami użyteczności publicznej,
  • propagowanie działań przedszkola w środowisku lokalnym,
  • zapewnienie odpowiedniej bazy przedszkola,
  • motywowanie nauczycieli do nowatorskiego i twórczego stylu pracy oraz ciągłego podnoszenie jakości swojej pracy.

 

KIERUNKI REALIZACJI KONCEPCJI:

1. Praca z dziećmi

Zadanie

Forma realizacji

Termin

Odpowiedzialny

Adaptacja dziecka w przedszkolu.

Realizacja „Programu adaptacyjnego”.

Od VI

Nauczyciele dzieci nowo przyjętych

Organizowanie warunków działalności przedszkola pozwalających na zapewnienie poczucia bezpieczeństwa i akceptacji przedszkola przez dzieci (i rodziców).

Cały rok

Wszyscy nauczyciele

Diagnoza „inteligencji wielorakich”.

Diagnozowanie umiejętności, potrzeb poprzez obserwację dzieci, analizę wytworów działalności dziecięcej.

Cały rok

Każdy nauczyciel w swojej grupie

Diagnozowanie umiejętności dzieci na podstawie analizy testu dla rodziców oraz wychowawców – Kwestionariusz.

IX, VI

Rozwijanie „inteligencji wielorakich” dzieci.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dostosowanie wyposażenia  sal do potrzeb rozwijania potencjału dzieci poprzez gromadzenie pomocy i zabawek dydaktycznych stymulujących różne typy inteligencji.

Cały rok

Dyrektor

Umożliwianie dzieciom swobodnego wyboru aktywności zabawowej.

Wszyscy nauczyciele

Rozwijanie inteligencji językowej dzieci:

- codzienne zabawy językowe wynikające z programów nauczania,

- codzienne zajęcia z zakresu języka angielskiego,

- praktyka codziennego czytania bajek podczas poobiedniego odpoczynku,

- organizowanie przedstawień teatralnych przygotowanych przez dzieci dla szerszej publiczności oraz przez nauczycieli dla dzieci,

- wyjścia na przedstawienia do teatru, zapraszanie profesjonalnych grup teatralnych do placówki

- międzyprzedszkolny konkurs czytelniczy.

 

Codziennie

 

Codziennie

 

Codziennie

 

 

 

 

 

 

Wg harmonogramu

uroczystości

przedszkolnych

Wszyscy nauczyciele

 

Nauczyciele języka ang.

Wszyscy nauczyciele

 

 

 

 

Wszyscy nauczyciele

Rozwijanie inteligencji matematyczno-logicznej:

- codzienne zabawy matematyczno-logiczne wynikające z programów nauczania,

- konkursy matematyczne,

- zabawy logiczne,

- nauczanie metodą problemową.

 

 

Codziennie

 

Wg harmonogramu

Wg decyzji nauczyciela

Wszyscy nauczyciele

Rozwijanie inteligencji przyrodniczej:

- codzienne zabawy, obserwacje i eksperymenty przyrodnicze wynikające z programów nauczania,

- realizacja ogólnopolskich programów,

- konkursy ekologiczno-przyrodnicze,

- wycieczki przybliżające środowisko przyrodnicze regionu.

 

Codziennie

 

Cały rok

 

Cały rok

 

Wg możliwości

Wg harmonogramu

 

Wszyscy nauczyciele

 

Wszyscy nauczyciele

Rozwijanie inteligencji wizualno-przestrzennej:

- codzienne zabawy plastyczne i kształtujące orientację w przestrzeni i schemacie ciała wynikające z programów nauczania,

 - udział w konkursach plastycznych,

- zabawy rozwijające wyobraźnię i twórcze myślenie,

- zabawy konstrukcyjne, manipulacyjne.

 

 

 

Codziennie

 

 

 

 

Cały rok

 

Wg możliwości

 

 

 

Wszyscy nauczyciele

 

Rozwijanie inteligencji ruchowej:

- codzienne zabawy ruchowe kształtujące także orientację w przestrzeni i schemacie ciała wynikające z programów nauczania,

- zajęcia z zakresu gimnastyki korekcyjnej dwa razy w tygodniu

- zabawy manipulacyjne,

- zabawy na podwórku przedszkolnym z wykorzystaniem różnych sprzętów,

- wycieczki i zajęcia w terenie.

 

Codziennie

 

 

 

Dwa razy w tygodniu

Codziennie

Wg możliwości

Wg harmonogramu

 

 

Wszyscy nauczyciele

 

 

Nauczyciele gimnastyki

Wszyscy nauczyciele

Rozwijanie inteligencji muzycznej:

- codziennie zabawy muzyczne i muzyczno-ruchowe wynikające z programów nauczania,

- zajęcia rytmiczne dwa razy w tygodniu,

- poranki muzyczno-ruchowe w przedszkolu,

- konkursy wokalne,

- występy wokalne przed szerszą publicznością.

 

Codziennie

 

 

Dwa razy w tygodniu

Trzy razy w tygodniu

Wg możliwości

Wg harmonogramu

 

Wszyscy nauczyciele

 

Nauczyciele rytmiki

Nauczyciele odpowiedzialni

Wszyscy nauczyciele

Rozwijanie inteligencji interpersonalnej:

- codzienne zabawy wymagające współpracy i współdzielenia wynikające z programów nauczania,

- wypracowanie i przestrzeganie Kodeksu Zachowania w każdej grupie,

- konstruktywne rozwiązywanie sytuacji trudnych i konfliktowych z pomocą wychowawcy,

- pełnienie różnych funkcji i ról w grupie,

- zabawy dramowe,

-zabawy integracyjne – elementy pedagogiki zabawy Stowarzyszenia KLANZA

 

Codziennie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wg możliwości

 

Wszyscy nauczyciele

Rozwijanie inteligencji interpersonalnej:

- codzienne zabawy wymagające samodzielności i podejmowania decyzji wynikające z programów nauczania,

- wzmacnianie poczucia własnej wartości i świadomości mocnych stron poprzez zindywidualizowane zadania i system motywacyjny.

 

Codziennie

 

Wszyscy nauczyciele

Uczenie dzieci wyrażania uczuć i emocji.

Wykorzystywanie naturalnych sytuacji do rozpoznawania i radzenia sobie przez dzieci z emocjami.

Wykorzystywanie bajek w rozpoznawaniu, nazywaniu emocji – elementy bajkoterapii.

Zabawy redukujące napięcie emocjonalne – elementy pedagogiki zabawy Stowarzyszenia KLANZA.

Cały rok

Wszyscy nauczyciele

Wypracowanie i przestrzeganie Kodeksu Zachowania.

Cały rok

Wszyscy nauczyciele

Przybliżenie dzieciom „Praw dziecka”.

Wprowadzenie i modyfikowanie systemów motywacyjnych zgodnie z możliwościami i potrzebami dzieci.

Promowanie zdrowego i bezpiecznego stylu życia.

Realizowanie programu profilaktycznego przedszkola.

Cały rok

Wszyscy nauczyciele

2. Praca z rodzicami

 

Zadania

Forma realizacji

Termin

Odpowiedzialny

Poszukiwanie efektywnych sposobów komunikacji  z rodziną.

Konsultacje pedagogiczne wychowawców z rodzicami.

Wg potrzeb

Wszyscy nauczyciele

Konsultacje logopedy z rodzicami.

Wg potrzeb

Logopeda

Zajęcia otwarte.

Wg potrzeb

Nauczyciele

Konsultacje z psychologiem.

Wg potrzeb

Psycholog

Warsztaty psychologiczne dla rodziców.

Wg harmonogramu warsztatów

Psycholog

Zamieszczanie artykułów pomocnych rodzicom w gazetce przedszkola.

Wg możliwości i potrzeb

Wszyscy nauczyciele

Organizowanie imprez okolicznościowych z udziałem rodzin – Dzień Rodziny, Dzień Babci i Dziadka, Jasełka.

Wg harmonogramu

Wszyscy nauczyciele

 

3. Praca ze środowiskiem lokalnym.

Zadanie

Forma realizacji

Termin

Odpowiedzialny

Udział w akcjach charytatywnych na rzecz środowiska lokalnego.

Zorganizowanie aukcji, kiermaszu świątecznego w celu pozyskania środków na cele charytatywne.

Wg harmonogramu

Dyrektor, wszyscy nauczyciele

 

 

Współpraca z lokalnymi ośrodkami kultury.

 

 

Udział w konkursach, przeglądach.

 

 

Wg harmonogramów konkursów

 

 

Wszyscy nauczyciele

Współpraca z lokalnymi ośrodkami doskonalenia zawodowego nauczycieli.

Udział nauczycieli w szkoleniach, warsztatach, konferencjach organizowanych przez RODN”WOM” i SOD.

Wg ofert

Wszyscy nauczyciele

Współpraca z biblioteką dla dzieci.

Wycieczka do biblioteki, spotkanie z pracownikiem biblioteki.

Wg harmonogramu

Nauczyciel           6-latków

Współpraca z Policją.

Spotkanie z policjantem.

Wg harmonogramu

Wszyscy nauczyciele

Współpraca ze Strażą Pożarną.

Wizyta w remizie strażackiej i Wyższej Szkole Straży Pożarnej.

Wg harmonogramu

Wszyscy nauczyciele

 

MISJA PRZEDSZKOLA

Przedszkole:

  • uczy dzieci samodzielności, pracy zespołowej, zasad dobrej współpracy, szacunku i akceptacji drugiego człowieka,
  • promuje zdrowy styl życia, przygotowuje dzieci do społecznego i intelektualnego funkcjonowania w społeczeństwie, zapewnia wszechstronny, bezpieczny rozwój wszystkim przedszkolakom, umożliwia jednocześnie rozwój zawodowy swoim pracownikom,
  • rozwija w dzieciach zdolności artystyczne,
  • przygotowuje dzieci do przeżywania sukcesów, ale również do radzenia sobie z porażkami,
  • kształtuje w dzieciach wytrwałość, życzliwość, opiekuńczość,
  • rozbudza zainteresowani bogactwem świata przyrody.

WIZJA PRZEDSZKOLA

  1. Przedszkole jest placówką przyjazną, innowacyjną, przygotowującą dzieci do podjęcia nauki w szkole, nastawioną na osiąganie sukcesu.
  2. Program przedszkola ukierunkowany jest na dziecko, jego potrzeby, umożliwia mu wszechstronny rozwój osobowości.
  3. Przedszkole umożliwia wyrównywanie szans edukacyjnych wszystkim dzieciom oraz uwzględnia w swoich działaniach potrzeby środowiska.
  4. Atmosfera przedszkola sprzyja akceptacji każdego dziecka, przeciwdziała izolacji społecznej i nietolerancji wobec wszelkich „inności”.
  5. Rodzice są partnerami uczestniczącymi w życiu przedszkola.
  6. Przedszkole zatrudnia wykwalifikowaną, kompetentną, zaangażowaną i odpowiedzialną kadrę pedagogiczną.
  7. Przedszkole stwarza dzieciom możliwość samorealizacji, pracy z rówieśnikami, kreatywnego myślenia, działania i przeżywania, uczestniczenia w ciekawych zajęciach, poznawania otaczającej rzeczywistości z zachowaniem wartości uniwersalnych: dobra, prawdy i piękna.
  8. Wszyscy przestrzegają praw dziecka, dbają o dobre stosunki międzyludzkie i skuteczną komunikację interpersonalną.
  9. Przedszkole promuje swoje osiągnięcia w środowisku lokalnym.

 

OBRAZ PLACÓWKI

Przedszkole „KLUB KUBUSIA PUCHATKA III” w Częstochowie  przy  ul. Sabinowskiej 51 jest placówką  z wieloletnią tradycją. Powstało w 2006r.  z  pasji , potrzeby  i  miłości do dzieci.  Naszym  atutem jest  doświadczenie. Dowodem tego jest przyznanie w 2012r. pani Jadwidze Bartosz(założycielce przedszkola) certyfikatu, jako jednej ze stu Ambasadorek  Przedsiębiorczości  Kobiet w Polsce. Projekt wspiera  rozwój firm  i  promuje kobiety , które  odniosły sukces  zawodowy  angażując się w tym samym  na rzecz  społeczeństwa.

Przedszkole przy ul. Sabinowskiej 51 mieści się w wolnostojącym budynku.
Sale  dydaktyczne są odpowiednio  wyposażone w nowoczesny sprzęt  oraz  pomoce dydaktyczne i zabawki – dostosowane  do  wieku dzieci. W budynku znajduje  się  również  sala wielofunkcyjna  wykorzystywana  do  ćwiczeń  ruchowych ,w  której  odbywają  się  także  wszystkie  imprezy  przedszkolne ,  spotkania z zaproszonymi  gośćmi  czy  też  przedstawienia  teatralne. Placówka  dysponuje    ogrodem  z  bardzo  dobrze wyposażonym i  bezpiecznym  placem  zabaw. W  ogrodzie dzieci mogą zaspokoić  swoje potrzeby  ruchowe  korzystając z bezpiecznych  urządzeń  rekreacyjnych. Posiadamy  zaplecze  kuchenne -przygotowujące  posiłki  uwzględniając indywidualne diety dzieci oraz ich upodobania, zaplecze  sanitarne oraz  administracyjne. Nasza placówka  jest bajeczna i kolorowa. Staramy  się nieustannie doskonalić  naszą  bazę lokalową 

W  środowisku  lokalnym  przedszkole  cieszy się  bardzo  dobrą  opinią. Nieustannie dążymy  do rozwoju zarówno  pracowników  jak  i  naszych  podopiecznych , ponieważ to oni  tworzą  wszystko  co  najważniejsze  i  najcenniejsze w naszej placówce,  a  przede wszystkim  są naszą  wizytówką.

Przedszkole  w ramach  realizacji koncepcji pracy , współpracuje  z  instytucjami  i  organizacjami  działającymi  w  środowisku  lokalnym  w  sposób  celowy  i  w  większości  systematyczny. Podejmujemy  działania  przede  wszystkim  zgodnie z  założonym  planem  działania  przedszkola, ale  także reagujemy na sygnały  pochodzące  ze  środowiska  i  włączamy  się w  przedsięwzięcia  inicjowane  przez  inne podmioty  co  przynosi  obopólną  korzyść.

Przedszkole  dba  o  dobry kontakt  z  rodzicami i  wspomaga ich w wychowaniu  dzieci  ,liczy  się  z opiniami  i  włącza  ich  w niektóre procesy decyzyjne.

Nasi  wychowankowie  opuszczają  przedszkole  pewni siebie , świadomi  zalet ,

pełni  wiary w swoje możliwości .Często  wracają chwaląc  się  swoimi  sukcesami  szkolnymi. Tym  samym utwierdzając  nas  w  przekonaniu , że  to  co  robimy , robimy  dobrze .

 

SYLWETKA ABSOLWENTA

Nasz absolwent jest:

1)      ciekawy świata, samodzielny, zaradny:

  • zaspokaja swoją ciekawość poprzez częste zadawanie pytań,
  • aktywnie wykonuje samodzielne zadania,
  • interesuje się nauką, literaturą i muzyką,
  • ma bogatą wiedzę o środowisku, jego zasobach i ich ochronie,
  • osiągnął optymalny dla swego potencjału rozwojowego poziom wiedzy, umiejętności i sprawności,

2)      rozważny, odpowiedzialny:

  • dba o swoje zdrowie, higienę osobistą, wygląd,
  • zna i respektuje prawa i obowiązki w grupie i w rodzinie,
  • zna konsekwencje zachowań własnych i innych osób.
  • umie wyrażać i kontrolować swoje emocje,
  • umie radzić sobie w sytuacjach trudnych,

3)      uczciwy, prawdomówny:

  • szanuje własność swoją i cudzą,
  • stosuje powszechnie uznawane normy etycznych zachowań,
  • działa na rzecz społeczności.
  • odróżnia dobro od zła,

4)      kulturalny, szanujący innych:

  • zna i stosuje obowiązujące normy kulturalnego zachowania,
  • szanuje innych ludzi,
  • tolerancyjny wobec innych przekonań,
  • nie używa brzydkich słów,
  • gotowy do działania na rzecz środowiska przyrodniczego i społecznego.

5)      przygotowany do roli ucznia szkoły podstawowej:

  • aktywny w podejmowaniu działań,
  • dojrzały społecznie i emocjonalnie do pełnienia roli ucznia klasy pierwszej,
  • samodzielny,
  • potrafiący współdziałać w zespole,
  • wykazujący motywację do uczenia się i wysiłku intelektualnego.

 

METODY STOSOWANE W PRZEDSZKOLU

 

Stosowane metody i formy pracy są nowoczesne i zapewniają wychowankom atrakcyjny, twórczy i aktywny sposób na osiąganie sukcesów rozwojowych.

Są to metody oparte na metodyce wychowania przedszkolnego:

  1. metody czynne:
  • metoda samodzielnych doświadczeń,
  • metoda kierowania własną działalnością dziecka,
  • metoda zadań stawianych dziecku,
  • metoda ćwiczeń utrwalających.
  1. Metody oglądowe:
  • obserwacja i pokaz,
  • osobisty przykład nauczyciela,
  • udostępnianie sztuki/dzieła plastyczne, przedstawienia teatralne, ilustrowane artystycznie utwory literackie, koncerty muzyczne.
  1. Metody słowne:
  • rozmowy,
  • opowiadania,
  • zagadki,
  • objaśnienia i instrukcje,
  • sposoby społecznego porozumiewania się,
  • metody żywego słowa.
  1. Nowatorskie toki metodyczne:
  • Pedagogika zabawy wg Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów i Animatorów KLANZA,
  • Ruch Rozwijający Weroniki Sherborne,
  • Opowieść ruchowa,
  • Gimnastyka ekspresyjna R. Labana,
  • Metoda K. Orffa,
  • Gimnastyka rytmiczna A. i M. Kniessów,
  • Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz,
  • Metoda prof. E. Gruszczyk – Kolczyńskiej,
  • Metody aktywizujące,
  • Relaksacja.

 

PROGRAMY REALIZOWANE

Pracujemy zgodnie z Podstawą programową wychowania przedszkolnego zatwierdzoną przez MEN.

Realizujemy ją poprzez:

  • Program wychowania przedszkolnego „Od przedszkolaka do pierwszaka”
    Iwony Broda, WSiP
  • Roczny Plan Pracy Opiekuńczo – Wychowawczo – Dydaktycznej przygotowywany przez Radę Pedagogiczną placówki i realizujący Koncepcję Pracy Przedszkola
  • Miesięczne Plany Pracy przygotowywane dla poszczególnych grup przez nauczycieli
  • Program Wychowawczy
  • Program Profilaktyczny
  • Program Adaptacyjny

 

OBSZARY DZIAŁALNOŚCI I CELE GŁÓWNE REALIZOWANE PRZEZ PRZEDSZKOLE

  1. 1.      Efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej
  • Przedszkole osiąga cele zgodne z polityką oświatową państwa.
  • Przedszkole doskonali efekty swojej pracy.

1)      Przedszkole zatrudnia kadrę pedagogiczną posiadającą wysokie kwalifikacje pedagogiczne, a także kwalifikacje specjalistyczne w zakresie terapii pedagogicznej, gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej, psychologii, logopedii.

2)      W przedszkolu tworzy się życzliwy i rzeczowy klimat współdziałania. Systematycznie doskonali organizację i przebieg procesów wspomagania i edukacji dzieci.

  1. 2.      Procesy zachodzące w przedszkolu
  • Procesy zachodzące przedszkolu służą realizacji przyjętej w przedszkolu koncepcji pracy.
  • W przedszkolu dba się o prawidłowy przebieg i doskonalenie procesów edukacyjnych.

1)      Nauczyciele dokonują wnikliwej diagnozy możliwości dziecka, jego zainteresowań i zdolności, monitorują jego indywidualny rozwój
w procesie systematycznych obserwacji w celu zapewnienia mu optymalnych warunków dla osiągnięcia sukcesów rozwojowych na każdym etapie, począwszy od 3-latków, posługując się własnymi pakietami zadań do diagnozy pedagogicznej oraz w grupach starszych wystandaryzowanymi narzędziami diagnostycznymi.

2)      Proces wspomagania rozwoju i edukacji dziecka prowadzi do osiągnięcia gotowości do podjęcia nauki w szkole. Przedszkole bada tę gotowość i w zależności od wyników badania prowadzi zajęcia wspomagające i korygujące rozwój dziecka, a także udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz rozwija predyspozycje dziecka.

3)      Oferta zajęć prowadzonych w przedszkolu zapewnia realizację podstawy programowej, a także umożliwia rozwój zainteresowań i talentów dzieci. Przedszkole promuje rozwój zainteresowań i zdolności dzieci, umiejętności społeczne, współdziałanie, a także stawia na rozwój zainteresowań czytelniczych. Prowadzi planowy proces wychowawczy oparty na wartościach.

4)      Kadra pedagogiczna kształtuje tożsamość narodową i regionalną wychowanków, a także poczucie przynależności do wspólnoty europejskiej. Ponadto placówka rozwija i doskonali kompetencje poznawcze dzieci. Oferuje zajęcia dodatkowe zgodnie z oczekiwaniami i potrzebami dzieci i rodziców, bada te oczekiwania. Wykaz zajęć jest ustalany na początku każdego roku po konsultacjach z rodzicami.

  1. 3.      Współpraca z rodzicami i funkcjonowanie przedszkola w środowisku lokalnym
  • Przedszkole współpracuje z rodzicami w celu zapewnienia wszechstronnego rozwoju dzieci.
  • Przedszkole jest integralnym elementem środowiska, w którym działa.
  • Przedszkole współpracuje ze środowiskiem na rzecz rozwoju własnego i lokalnego.
  • Przedszkole racjonalnie wykorzystuje warunki, w których działa.

1)      Przedszkole systematycznie współdziała z rodzicami. Wśród form znajdują się m.in. uroczystości, festyny, wspólne zajęcia plastyczne, kulinarne.

2)      Rodzice dzieci mogą obserwować swoje maluchy w działaniu i włączyć się w różne aktywności. Ponadto współdecydują w sprawach przedszkola i wyrażają swoją opinię na temat jego pracy podczas zebrań, doraźnych rozmów, ankiet. Mają wpływ na koncepcję pracy placówki, ofertę zajęć dodatkowych oraz organizację ważnych wydarzeń przedszkolnych, jadłospis.

3)      Przedszkole zapewnia częste kontakty na linii przedszkole – dom. Nauczycielki prowadzą otwarte sale, rodzice mają możliwość codziennego kontaktu z nauczycielkami, rodzice wspierani są w wychowywaniu dzieci, nauczycielki troszczą się o skuteczny przepływ informacji. Sprzyja to ujednoliceniu oddziaływań wychowawczych i wspierających edukację dzieci. Wsparcie, życzliwość i akceptacja rodziców ułatwia podejmowanie konstruktywnych działań na rzecz ciągłego podnoszenia jakości pracy przedszkola. Przedszkole włącza się także w różnorodne przedsięwzięcia na rzecz środowiska, biorąc pod uwagę jego potrzeby i możliwości. Dzieci biorą czynny udział w akcjach charytatywnych. Do stałych tradycji należą działania będące przejawem troski o środowisko naturalne takie jak „Sprzątanie świata” czy zbiórka nakrętek.

  1. 4.      Zarządzanie przedszkolem
  • Zarządzanie zapewnia funkcjonowanie przedszkola zgodnie z przyjętą koncepcją jego rozwoju.

1)      Dyrektor stosuje systemy motywowania nauczycieli do pracy na wysokim poziomie poprzez uruchomienie procedury oceniania i nagradzania.

1)      Baza przedszkola, w tym pomoce dydaktyczne pozwalają na realizację przyjętych programów także innowacyjnych. Nowoczesne wyposażenie i doraźne kąciki zainteresowań oraz atrakcyjne zabawki zachęcają do swobodnej aktywności dziecka.

2)      Ogród przedszkolny sprzyja zabawom na powietrzu, organizacji „zielonych sal” oraz prowadzeniu aktywności ruchowej.

CELE SZCZEGÓŁOWE

  • Rozwijanie u wychowanków cech charakteru takich jak: dobroć, empatia, otwartość, zaradność, odporność emocjonalna, samodzielność, kreatywność, wiara we własne możliwości, umiejętność współdziałania.
  • Rozwijanie umiejętności adekwatnego do sytuacji wyrażania emocji.
  • Stwarzanie atmosfery bezpieczeństwa i zaufania w środowisku rodzinnym i przedszkolnym.
  • Zwiększenie skuteczności wykorzystania zdobytej wiedzy w pracy z dzieckiem oraz w przeprowadzaniu i opracowywaniu innowacji i eksperymentów.
  • Współpraca z rodzicami płaszczyzną jednolitych oddziaływań wychowawczych.
  • Wzrost skuteczności jednolitych oddziaływań wychowawczych przedszkola i rodziny.
  • Zwiększenie skuteczności bieżącego informowania rodziców o postępach edukacyjnych dziecka.
  • Kadra przedszkola dążąca do systematycznego podwyższania swoich kwalifikacji zawodowych i poszerzenia zakresu kompetencji.
  • Wypracowanie systemu zapewniania jakości pracy przedszkola.

PROMOCJA PRZEDSZKOLA

Działania promocyjne obejmują:

  • prezentowanie życzliwej postawy wobec klientów placówki przez wszystkich pracowników przedszkola,
  • dbałość o dobrą opinię przedszkola w środowisku lokalnym,
  • prowadzenie kroniki przedszkola,
  • organizacja konkursów międzyprzedszkolnych,
  • prowadzenie strony internetowej i facebooka przedszkola,
  • dbałość o estetykę otoczenia wewnątrz i na zewnątrz budynku,
  • upowszechnianie informacji o przedszkolu (foldery, logo przedszkola itp.). 

 

 

KRYTERIA SUKCESU

  1. Zminimalizowane zostaną zachowania niepożądane u dzieci, szczególnie agresji
    i konfliktów.
  2. Dzieci będą dobrze przygotowane do podjęcia nauki w szkole podstawowej.
  3. Rozwinięte będą umiejętności pracy w zespole, samodzielnego wykonywania zadań i radzenia sobie w trudnych sytuacjach.
  4. Wzrośnie liczba rodziców biorących udział w organizowanych w przedszkolu formach współpracy.
  5. Zwiększy się integracja rodziny z przedszkolem.
  6. Wzrośnie bezpieczeństwo psychiczne i fizyczne dzieci.
  7. Wzrośnie skuteczność pracy nauczycieli.
  8. Wzrośnie motywacja do podejmowania działań innowacyjnych.
  9. Wzrośnie zadowolenie nauczycieli z dobrze spełnionego obowiązku i motywacja w dążeniu do osiągania sukcesu.
  10. Wzrośnie pozytywne postrzeganie placówki w środowisku lokalnym.

 

 

Koncepcję opracowała Rada Pedagogiczna Prywatnego Przedszkola
Klub Kubusia Puchatka III i zatwierdziła do realizacji na posiedzeniu
w dniu 28 czerwca 2013 r.