KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA „KLUB KUBUSIA PUCHATKA III”
NA LATA 2013-2018
Nasze motto:
„Podajmy dziecku rękę w trudnej sztuce porządkowania świata „
D. Waloszek
Koncepcja pracy pedagogicznej przedszkola opracowane zostało przez Radę Pedagogiczną Przedszkola „Klub Kubusia Puchatka III” na podstawie:
-Rozporządzenia MEN z dnia 10 maja 2013r w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U 2013 poz.560).
-Ustawa z dnia 6 grudnia 2013, o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz zmianie innych ustaw (Dz. U 2014 poz.7).
-Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 maja 2014 (Dz. U. poz. 803) w sprawie podstawy programowej.
-Statut Przedszkola
Przedszkole to miejsce:
OGÓLNE ZAŁOŻENIA KONCEPCJI
KIERUNKI REALIZACJI KONCEPCJI:
1. Praca z dziećmi |
|||
Zadanie |
Forma realizacji |
Termin |
Odpowiedzialny |
Adaptacja dziecka w przedszkolu. |
Realizacja „Programu adaptacyjnego”. |
Od VI |
Nauczyciele dzieci nowo przyjętych |
Organizowanie warunków działalności przedszkola pozwalających na zapewnienie poczucia bezpieczeństwa i akceptacji przedszkola przez dzieci (i rodziców). |
Cały rok |
Wszyscy nauczyciele |
|
Diagnoza „inteligencji wielorakich”. |
Diagnozowanie umiejętności, potrzeb poprzez obserwację dzieci, analizę wytworów działalności dziecięcej. |
Cały rok |
Każdy nauczyciel w swojej grupie |
Diagnozowanie umiejętności dzieci na podstawie analizy testu dla rodziców oraz wychowawców – Kwestionariusz. |
IX, VI |
||
Rozwijanie „inteligencji wielorakich” dzieci.
|
Dostosowanie wyposażenia sal do potrzeb rozwijania potencjału dzieci poprzez gromadzenie pomocy i zabawek dydaktycznych stymulujących różne typy inteligencji. |
Cały rok |
Dyrektor |
Umożliwianie dzieciom swobodnego wyboru aktywności zabawowej. |
Wszyscy nauczyciele |
||
Rozwijanie inteligencji językowej dzieci: - codzienne zabawy językowe wynikające z programów nauczania, - codzienne zajęcia z zakresu języka angielskiego, - praktyka codziennego czytania bajek podczas poobiedniego odpoczynku, - organizowanie przedstawień teatralnych przygotowanych przez dzieci dla szerszej publiczności oraz przez nauczycieli dla dzieci, - wyjścia na przedstawienia do teatru, zapraszanie profesjonalnych grup teatralnych do placówki - międzyprzedszkolny konkurs czytelniczy. |
Codziennie
Codziennie
Codziennie
Wg harmonogramu uroczystości przedszkolnych |
Wszyscy nauczyciele
Nauczyciele języka ang. Wszyscy nauczyciele
Wszyscy nauczyciele |
|
Rozwijanie inteligencji matematyczno-logicznej: - codzienne zabawy matematyczno-logiczne wynikające z programów nauczania, - konkursy matematyczne, - zabawy logiczne, - nauczanie metodą problemową. |
Codziennie
Wg harmonogramu Wg decyzji nauczyciela |
Wszyscy nauczyciele |
|
Rozwijanie inteligencji przyrodniczej: - codzienne zabawy, obserwacje i eksperymenty przyrodnicze wynikające z programów nauczania, - realizacja ogólnopolskich programów, - konkursy ekologiczno-przyrodnicze, - wycieczki przybliżające środowisko przyrodnicze regionu. |
Codziennie
Cały rok
Cały rok
Wg możliwości Wg harmonogramu |
Wszyscy nauczyciele
Wszyscy nauczyciele |
|
Rozwijanie inteligencji wizualno-przestrzennej: - codzienne zabawy plastyczne i kształtujące orientację w przestrzeni i schemacie ciała wynikające z programów nauczania, - udział w konkursach plastycznych, - zabawy rozwijające wyobraźnię i twórcze myślenie, - zabawy konstrukcyjne, manipulacyjne.
|
Codziennie
Cały rok
Wg możliwości |
Wszyscy nauczyciele |
|
Rozwijanie inteligencji ruchowej: - codzienne zabawy ruchowe kształtujące także orientację w przestrzeni i schemacie ciała wynikające z programów nauczania, - zajęcia z zakresu gimnastyki korekcyjnej dwa razy w tygodniu - zabawy manipulacyjne, - zabawy na podwórku przedszkolnym z wykorzystaniem różnych sprzętów, - wycieczki i zajęcia w terenie. |
Codziennie
Dwa razy w tygodniu Codziennie Wg możliwości Wg harmonogramu
|
Wszyscy nauczyciele
Nauczyciele gimnastyki Wszyscy nauczyciele |
|
Rozwijanie inteligencji muzycznej: - codziennie zabawy muzyczne i muzyczno-ruchowe wynikające z programów nauczania, - zajęcia rytmiczne dwa razy w tygodniu, - poranki muzyczno-ruchowe w przedszkolu, - konkursy wokalne, - występy wokalne przed szerszą publicznością. |
Codziennie
Dwa razy w tygodniu Trzy razy w tygodniu Wg możliwości Wg harmonogramu |
Wszyscy nauczyciele
Nauczyciele rytmiki Nauczyciele odpowiedzialni Wszyscy nauczyciele |
|
Rozwijanie inteligencji interpersonalnej: - codzienne zabawy wymagające współpracy i współdzielenia wynikające z programów nauczania, - wypracowanie i przestrzeganie Kodeksu Zachowania w każdej grupie, - konstruktywne rozwiązywanie sytuacji trudnych i konfliktowych z pomocą wychowawcy, - pełnienie różnych funkcji i ról w grupie, - zabawy dramowe, -zabawy integracyjne – elementy pedagogiki zabawy Stowarzyszenia KLANZA |
Codziennie
Wg możliwości |
Wszyscy nauczyciele |
|
Rozwijanie inteligencji interpersonalnej: - codzienne zabawy wymagające samodzielności i podejmowania decyzji wynikające z programów nauczania, - wzmacnianie poczucia własnej wartości i świadomości mocnych stron poprzez zindywidualizowane zadania i system motywacyjny. |
Codziennie |
Wszyscy nauczyciele |
|
Uczenie dzieci wyrażania uczuć i emocji. |
Wykorzystywanie naturalnych sytuacji do rozpoznawania i radzenia sobie przez dzieci z emocjami. Wykorzystywanie bajek w rozpoznawaniu, nazywaniu emocji – elementy bajkoterapii. Zabawy redukujące napięcie emocjonalne – elementy pedagogiki zabawy Stowarzyszenia KLANZA. |
Cały rok |
Wszyscy nauczyciele |
Wypracowanie i przestrzeganie Kodeksu Zachowania. |
Cały rok |
Wszyscy nauczyciele |
|
Przybliżenie dzieciom „Praw dziecka”. |
|||
Wprowadzenie i modyfikowanie systemów motywacyjnych zgodnie z możliwościami i potrzebami dzieci. |
|||
Promowanie zdrowego i bezpiecznego stylu życia. |
Realizowanie programu profilaktycznego przedszkola. |
Cały rok |
Wszyscy nauczyciele |
2. Praca z rodzicami
|
|||
Zadania |
Forma realizacji |
Termin |
Odpowiedzialny |
Poszukiwanie efektywnych sposobów komunikacji z rodziną. |
Konsultacje pedagogiczne wychowawców z rodzicami. |
Wg potrzeb |
Wszyscy nauczyciele |
Konsultacje logopedy z rodzicami. |
Wg potrzeb |
Logopeda |
|
Zajęcia otwarte. |
Wg potrzeb |
Nauczyciele |
|
Konsultacje z psychologiem. |
Wg potrzeb |
Psycholog |
|
Warsztaty psychologiczne dla rodziców. |
Wg harmonogramu warsztatów |
Psycholog |
|
Zamieszczanie artykułów pomocnych rodzicom w gazetce przedszkola. |
Wg możliwości i potrzeb |
Wszyscy nauczyciele |
|
Organizowanie imprez okolicznościowych z udziałem rodzin – Dzień Rodziny, Dzień Babci i Dziadka, Jasełka. |
Wg harmonogramu |
Wszyscy nauczyciele |
|
3. Praca ze środowiskiem lokalnym. |
|||
Zadanie |
Forma realizacji |
Termin |
Odpowiedzialny |
Udział w akcjach charytatywnych na rzecz środowiska lokalnego. |
Zorganizowanie aukcji, kiermaszu świątecznego w celu pozyskania środków na cele charytatywne. |
Wg harmonogramu |
Dyrektor, wszyscy nauczyciele |
Współpraca z lokalnymi ośrodkami kultury. |
Udział w konkursach, przeglądach. |
Wg harmonogramów konkursów |
Wszyscy nauczyciele |
Współpraca z lokalnymi ośrodkami doskonalenia zawodowego nauczycieli. |
Udział nauczycieli w szkoleniach, warsztatach, konferencjach organizowanych przez RODN”WOM” i SOD. |
Wg ofert |
Wszyscy nauczyciele |
Współpraca z biblioteką dla dzieci. |
Wycieczka do biblioteki, spotkanie z pracownikiem biblioteki. |
Wg harmonogramu |
Nauczyciel 6-latków |
Współpraca z Policją. |
Spotkanie z policjantem. |
Wg harmonogramu |
Wszyscy nauczyciele |
Współpraca ze Strażą Pożarną. |
Wizyta w remizie strażackiej i Wyższej Szkole Straży Pożarnej. |
Wg harmonogramu |
Wszyscy nauczyciele |
MISJA PRZEDSZKOLA
Przedszkole:
WIZJA PRZEDSZKOLA
OBRAZ PLACÓWKI
Przedszkole „KLUB KUBUSIA PUCHATKA III” w Częstochowie przy ul. Sabinowskiej 51 jest placówką z wieloletnią tradycją. Powstało w 2006r. z pasji , potrzeby i miłości do dzieci. Naszym atutem jest doświadczenie. Dowodem tego jest przyznanie w 2012r. pani Jadwidze Bartosz(założycielce przedszkola) certyfikatu, jako jednej ze stu Ambasadorek Przedsiębiorczości Kobiet w Polsce. Projekt wspiera rozwój firm i promuje kobiety , które odniosły sukces zawodowy angażując się w tym samym na rzecz społeczeństwa.
Przedszkole przy ul. Sabinowskiej 51 mieści się w wolnostojącym budynku.
Sale dydaktyczne są odpowiednio wyposażone w nowoczesny sprzęt oraz pomoce dydaktyczne i zabawki – dostosowane do wieku dzieci. W budynku znajduje się również sala wielofunkcyjna wykorzystywana do ćwiczeń ruchowych ,w której odbywają się także wszystkie imprezy przedszkolne , spotkania z zaproszonymi gośćmi czy też przedstawienia teatralne. Placówka dysponuje ogrodem z bardzo dobrze wyposażonym i bezpiecznym placem zabaw. W ogrodzie dzieci mogą zaspokoić swoje potrzeby ruchowe korzystając z bezpiecznych urządzeń rekreacyjnych. Posiadamy zaplecze kuchenne -przygotowujące posiłki uwzględniając indywidualne diety dzieci oraz ich upodobania, zaplecze sanitarne oraz administracyjne. Nasza placówka jest bajeczna i kolorowa. Staramy się nieustannie doskonalić naszą bazę lokalową
W środowisku lokalnym przedszkole cieszy się bardzo dobrą opinią. Nieustannie dążymy do rozwoju zarówno pracowników jak i naszych podopiecznych , ponieważ to oni tworzą wszystko co najważniejsze i najcenniejsze w naszej placówce, a przede wszystkim są naszą wizytówką.
Przedszkole w ramach realizacji koncepcji pracy , współpracuje z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku lokalnym w sposób celowy i w większości systematyczny. Podejmujemy działania przede wszystkim zgodnie z założonym planem działania przedszkola, ale także reagujemy na sygnały pochodzące ze środowiska i włączamy się w przedsięwzięcia inicjowane przez inne podmioty co przynosi obopólną korzyść.
Przedszkole dba o dobry kontakt z rodzicami i wspomaga ich w wychowaniu dzieci ,liczy się z opiniami i włącza ich w niektóre procesy decyzyjne.
Nasi wychowankowie opuszczają przedszkole pewni siebie , świadomi zalet ,
pełni wiary w swoje możliwości .Często wracają chwaląc się swoimi sukcesami szkolnymi. Tym samym utwierdzając nas w przekonaniu , że to co robimy , robimy dobrze .
SYLWETKA ABSOLWENTA
Nasz absolwent jest:
1) ciekawy świata, samodzielny, zaradny:
2) rozważny, odpowiedzialny:
3) uczciwy, prawdomówny:
4) kulturalny, szanujący innych:
5) przygotowany do roli ucznia szkoły podstawowej:
METODY STOSOWANE W PRZEDSZKOLU
Stosowane metody i formy pracy są nowoczesne i zapewniają wychowankom atrakcyjny, twórczy i aktywny sposób na osiąganie sukcesów rozwojowych.
Są to metody oparte na metodyce wychowania przedszkolnego:
PROGRAMY REALIZOWANE
Pracujemy zgodnie z Podstawą programową wychowania przedszkolnego zatwierdzoną przez MEN.
Realizujemy ją poprzez:
OBSZARY DZIAŁALNOŚCI I CELE GŁÓWNE REALIZOWANE PRZEZ PRZEDSZKOLE
1) Przedszkole zatrudnia kadrę pedagogiczną posiadającą wysokie kwalifikacje pedagogiczne, a także kwalifikacje specjalistyczne w zakresie terapii pedagogicznej, gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej, psychologii, logopedii.
2) W przedszkolu tworzy się życzliwy i rzeczowy klimat współdziałania. Systematycznie doskonali organizację i przebieg procesów wspomagania i edukacji dzieci.
1) Nauczyciele dokonują wnikliwej diagnozy możliwości dziecka, jego zainteresowań i zdolności, monitorują jego indywidualny rozwój
w procesie systematycznych obserwacji w celu zapewnienia mu optymalnych warunków dla osiągnięcia sukcesów rozwojowych na każdym etapie, począwszy od 3-latków, posługując się własnymi pakietami zadań do diagnozy pedagogicznej oraz w grupach starszych wystandaryzowanymi narzędziami diagnostycznymi.
2) Proces wspomagania rozwoju i edukacji dziecka prowadzi do osiągnięcia gotowości do podjęcia nauki w szkole. Przedszkole bada tę gotowość i w zależności od wyników badania prowadzi zajęcia wspomagające i korygujące rozwój dziecka, a także udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz rozwija predyspozycje dziecka.
3) Oferta zajęć prowadzonych w przedszkolu zapewnia realizację podstawy programowej, a także umożliwia rozwój zainteresowań i talentów dzieci. Przedszkole promuje rozwój zainteresowań i zdolności dzieci, umiejętności społeczne, współdziałanie, a także stawia na rozwój zainteresowań czytelniczych. Prowadzi planowy proces wychowawczy oparty na wartościach.
4) Kadra pedagogiczna kształtuje tożsamość narodową i regionalną wychowanków, a także poczucie przynależności do wspólnoty europejskiej. Ponadto placówka rozwija i doskonali kompetencje poznawcze dzieci. Oferuje zajęcia dodatkowe zgodnie z oczekiwaniami i potrzebami dzieci i rodziców, bada te oczekiwania. Wykaz zajęć jest ustalany na początku każdego roku po konsultacjach z rodzicami.
1) Przedszkole systematycznie współdziała z rodzicami. Wśród form znajdują się m.in. uroczystości, festyny, wspólne zajęcia plastyczne, kulinarne.
2) Rodzice dzieci mogą obserwować swoje maluchy w działaniu i włączyć się w różne aktywności. Ponadto współdecydują w sprawach przedszkola i wyrażają swoją opinię na temat jego pracy podczas zebrań, doraźnych rozmów, ankiet. Mają wpływ na koncepcję pracy placówki, ofertę zajęć dodatkowych oraz organizację ważnych wydarzeń przedszkolnych, jadłospis.
3) Przedszkole zapewnia częste kontakty na linii przedszkole – dom. Nauczycielki prowadzą otwarte sale, rodzice mają możliwość codziennego kontaktu z nauczycielkami, rodzice wspierani są w wychowywaniu dzieci, nauczycielki troszczą się o skuteczny przepływ informacji. Sprzyja to ujednoliceniu oddziaływań wychowawczych i wspierających edukację dzieci. Wsparcie, życzliwość i akceptacja rodziców ułatwia podejmowanie konstruktywnych działań na rzecz ciągłego podnoszenia jakości pracy przedszkola. Przedszkole włącza się także w różnorodne przedsięwzięcia na rzecz środowiska, biorąc pod uwagę jego potrzeby i możliwości. Dzieci biorą czynny udział w akcjach charytatywnych. Do stałych tradycji należą działania będące przejawem troski o środowisko naturalne takie jak „Sprzątanie świata” czy zbiórka nakrętek.
1) Dyrektor stosuje systemy motywowania nauczycieli do pracy na wysokim poziomie poprzez uruchomienie procedury oceniania i nagradzania.
1) Baza przedszkola, w tym pomoce dydaktyczne pozwalają na realizację przyjętych programów także innowacyjnych. Nowoczesne wyposażenie i doraźne kąciki zainteresowań oraz atrakcyjne zabawki zachęcają do swobodnej aktywności dziecka.
2) Ogród przedszkolny sprzyja zabawom na powietrzu, organizacji „zielonych sal” oraz prowadzeniu aktywności ruchowej.
CELE SZCZEGÓŁOWE
PROMOCJA PRZEDSZKOLA
Działania promocyjne obejmują:
KRYTERIA SUKCESU
Koncepcję opracowała Rada Pedagogiczna Prywatnego Przedszkola
Klub Kubusia Puchatka III i zatwierdziła do realizacji na posiedzeniu
w dniu 28 czerwca 2013 r.